Frequently Asked Questions

FiscAssist

 

De gerechtelijke fase zit nog steeds in de All Risk formule.

Bij een FiscAssist dekt u beide fases (zowel de administratieve fase als de gerechtelijke).

Bij de FiscAssist zijn wel veel meer fiscale domeinen gedekt. (bijv. lokale en regionale belastingen, douane en accijnzen, ...).

Het dekkingslimiet is 50 000 EUR vermengd over beide fases.

 

De polis komt tussen voor elke communicatie met de fiscus indien er een vraag komt van de fiscus. Dus inderdaad ook het aanleveren van data. Dit is dus een vraag om inlichtingen en is gedekt in de polis.

 

De gemiddeld kostprijs tijdens een fiscale controle is momenteel 3 500 EUR.

 

In principe is er een wachttermijn van 4 maanden.

Deze is niet van toepassing bij een overschakeling van een gelijkaardig product of indien er een combinatie is met een All Risk, Classic of Premium Rechtsbijstand DAS.

 

Inderdaad, er is voorzien in een continuïteit bij stopzetting van de activiteit en een latere controle voor zover dit valt binnen de normale aanslag en controle termijnen. In principe is dit (momenteel) tot 3 jaar na stopzetting van de onderneming.

De wetswijziging rond taksen op de verzekeringsverrichtingen

 

De wijziging heeft alleen betrekking op diensten die aan de klant worden gefactureerd.

De situatie van een onderaannemingsrelatie waarbij een persoon voor rekening van een andere tussenpersoon diensten verricht die binnen de vrijstelling van artikel 44 vallen, lijkt ons niet binnen het toepassingsgebied van de gewijzigde bepaling te vallen.

Deze bepaling verwijst immers naar de overeenkomst tussen de tussenpersoon en de verzekeringnemer of de aangeslotenen en hun werkgevers. Er is dus geen sprake van een onderaannemingsrelatie:

De invorderbare taks wordt berekend op [1 het bedrag van de premies, persoonlijke bijdragen en werkgeversbijdragen, alsmede op de vergoeding voor met de verzekering samenhangende diensten wanneer die vrijgesteld zijn van de belasting over de toegevoegde waarde overeenkomstig artikel 44, § 3, 4°, van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde]1, in de loop van het belastingjaar te betalen of te dragen door hetzij de verzekeringnemers, hetzij de aangeslotenen en hun werkgevers.

In deze context is het echter noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de verrichtingen waarop het contract betrekking heeft, binnen de werkingssfeer van de btw-vrijstelling voor verzekeringsverrichtingen vallen. Dit is een analyse die door de dienstverlener moet worden uitgevoerd, aangezien deze verantwoordelijk is voor de facturering en btw-plichtig is: als Teledesk van mening is dat haar steun aan de makelaar onder de btw-vrijstelling van artikel 44 valt, kan zij daar een beroep op doen.

Als deze vrijstelling niet door de administratie zou worden aanvaarden, zou dit een probleem zijn voor Teledesk en niet voor de makelaar.

 

De wijziging heeft alleen betrekking op diensten die aan de klant worden gefactureerd. De situatie van een onderaannemingsrelatie waarbij een persoon voor rekening van een andere tussenpersoon diensten verricht die binnen de vrijstelling van artikel 44 vallen, lijkt ons niet binnen het toepassingsgebied van de gewijzigde bepaling te vallen.

De invorderbare taks wordt berekend op [1 het bedrag van de premies, persoonlijke bijdragen en werkgeversbijdragen, alsmede op de vergoeding voor met de verzekering samenhangende diensten wanneer die vrijgesteld zijn van de belasting over de toegevoegde waarde overeenkomstig artikel 44, § 3, 4°, van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde]1, in de loop van het belastingjaar te betalen of te dragen door hetzij de verzekeringnemers, hetzij de aangeslotenen en hun werkgevers.

Volgens ons blijft deze onderaannemingsrelatie vrijgesteld van btw zolang het gaat om activiteiten die vrijgesteld zijn krachtens artikel 44 en niet onderworpen zijn aan belasting op verzekeringsverrichtingen.

 

De belastingtarieven op verzekeringscontracten variëren afhankelijk van de verzekeringstak en of het al dan niet om een voertuig gaat. Dit is een van de belangrijkste discussiepunten tussen de federaties en de administratie, aangezien makelaars niet altijd de mogelijkheid hebben om hun facturen toe te wijzen aan een specifieke verzekeringstak/specifiek contract (aangezien dit over het algemeen vaste tarieven per klant zijn). Het btw-tarief heeft hier geen invloed: dit zijn twee totaal verschillende soorten belastingen. Je blijft vrijgesteld van btw.

 

Nee. Integendeel, de wetswijziging verandert niets aan de vrijstelling van btw op verzekeringsverrichtingen. Door de wijziging worden uw facturen aan uw klanten niet onderworpen aan btw, maar aan de belasting op verzekeringsverrichtingen. Dit is een andere belasting dan de btw en geeft u geen recht op een btw-aftrek. Meer details over de kenmerken van deze belasting.

 

Dit betreft een uitstel van aangifte en betaling, niet van inwerkingtreding. De federaties en de administratie bespreken momenteel de precieze berekeningsmethoden die moeten worden gebruikt en de diensten die moeten worden geleverd.

 

Dit is een van de cruciale discussiepunten tussen de adminstratie en de federaties: het belastingtarief is verschillend voor elke verzekeringstak en, binnen dezelfde tak, afhankelijk van het feit of er al dan niet een motorvoertuig bij betrokken is (bv. Rechtsbijstand: 9,25% belasting op producten waarbij geen motorvoertuig betrokken is, maar 16,75% (9,25% + 7,5% (RIZIV-taks)) op producten waarbij wel een motorvoertuig betrokken is). De administratie zal moeten verduidelijken hoe de belasting moet worden berekend voor een "forfaitaire formule" waarbij de forfait betrekking heeft op verschillende soorten producten/contracten. Het is nog onduidelijk of de RIZIV-taks ook wordt beïnvloed door deze wetswijziging.

 

Nee. Integendeel, de wetswijziging verandert niets aan de vrijstelling van btw op verzekeringsverrichtingen. Door de wijziging worden uw facturen aan uw klanten niet onderworpen aan btw, maar aan de belasting op verzekeringsverrichtingen. Dit is een andere belasting dan btw en geeft u geen recht op btw-aftrek. Meer details over de kenmerken van deze belasting.

 

Nee, er verandert niets voor u, wanneer u alleen de bedragen int die door de maatschappij zijn vastgesteld en geen bedrag voor uw eigen diensten toevoegt aan het bedrag dat op de kwijting van de maatschappij staat. Als je alleen werkt op basis van commissies die door de maatschappijen worden geïnd en geen andere bedragen van uw klanten int, heeft deze wijziging geen gevolgen voor u. Eventuele extra bedragen (bijv. administratiekosten voor het innen) zouden echter wel onder de wetswijziging vallen. De provisies die u ontvangt, zijn inbegrepen in de verzekeringspremie, dus de verzekeringsmaatschappij betaalt al belasting op de verzekeringsverrichtingen: de wetswijziging is bedoeld om een oplossing te bieden voor de situatie waarin makelaars hun diensten zelf in rekening brengen en dus meestal zonder provisie werken.

 

De wijziging heeft alleen betrekking op diensten die aan de klant worden gefactureerd. De situatie van een onderaannemingsrelatie waarbij een persoon voor rekening van een andere tussenpersoon diensten verricht die binnen de vrijstelling van artikel 44 vallen, lijkt ons niet binnen het toepassingsgebied van de gewijzigde bepaling te vallen.

Deze bepaling verwijst immers naar de overeenkomst tussen de tussenpersoon en de verzekeringnemer of de aangeslotenen en hun werkgevers. Er is dus geen sprake van een onderaannemingsrelatie: De invorderbare taks wordt berekend op [1 het bedrag van de premies, persoonlijke bijdragen en werkgeversbijdragen, alsmede op de vergoeding voor met de verzekering samenhangende diensten wanneer die vrijgesteld zijn van de belasting over de toegevoegde waarde overeenkomstig artikel 44, § 3, 4°, van het Wetboek van de belasting over de toegevoegde waarde]1, in de loop van het belastingjaar te betalen of te dragen door hetzij de verzekeringnemers, hetzij de aangeslotenen en hun werkgevers.

Volgens ons blijft deze onderaannemingsrelatie met het oog op het aantrekken van klanten vrijgesteld van btw, aangezien het gaat om activiteiten die zijn vrijgesteld door artikel 44, en niet onderworpen zijn aan de belasting op verzekeringsverrichtingen, omdat het niet gaat om diensten die aan klanten worden gefactureerd.

 

Terugschakelen naar een systeem van commissies die door de verzekeringsmaatschappij worden betaald, is een manier om de administratieve last te vermijden die gepaard gaat met de betaling van belasting door een makelaar. Door de directe facturering af te schaffen en op te nemen in de verzekeringspremie in de vorm van commissie, berekent de verzekeringsmaatschappij de belasting op verzekeringsverrichtingen over de nieuwe premie (inclusief commissie).

Hier is een eenvoudig voorbeeld: Ik ontvang momenteel 10 euro per jaar aan directe facturering van de klant voor een niet-voertuig RB-polis van 100 euro met 0% commissie. De klant betaalt een bruto premie (inclusief belasting) van 109,25 euro (het belastingtarief is 9,25%).Ik schakel terug naar het "commissie" systeem door het commissiepercentage op het contract te wijzigen naar 10%. Ik ontvang dus dezelfde vergoeding (10%x100 euro = 10 euro) van de maatschappij. De klant betaalt een brutopremie na belasting van 110 x (1+9,25%) = 120,175 euro, d.w.z. een verhoging van 10 euro + belasting op verzekeringsverrichtingen over deze 10 euro, d.w.z. een verhoging van 10,925 euro.

Als de makelaar zijn directe facturering handhaaft, moet hij 0,925 euro belasting betalen aan de administratie en dit doorgeven aan zijn klant door zijn directe facturering te verhogen tot 10,925 euro. Hij zal echter de administratieve kosten moeten dragen voor het beheer van de belasting op verzekeringsverrichtingen (terwijl de maatschappij dit sowieso moet doen via haar beheersysteem). Het kan dus aaangewezen zijn om een iets hoger bedrag (11 euro) in rekening te brengen om deze extra administratieve kosten te dekken. Een kanttekening: we mogen niet vergeten dat eigen facturering ook administratieve kosten met zich meebrengt met betrekking tot de inning. We willen graag van deze gelegenheid gebruik maken om uw aandacht te vestigen op de wetswijzigingen die in 2023 hebben plaatsgevonden met betrekking tot de minnelijke invordering van schulden voor consumenten, waardoor de criteria voor een dergelijke invordering zijn aangescherpt.

Het is belangrijk dat elke makelaar een individuele analyse uitvoert, waarbij de extra administratieve kosten worden afgewogen tegen de winst aan onafhankelijkheid die een commissievrij model biedt. Deze onafhankelijkheid vertaalt zich met name in de mogelijkheid om hun eigen tarieven voor klanten gemakkelijker aan te passen (en dus niet afhankelijk te zijn van veranderingen in de prijs van verzekeringspremies) en niet onder druk te staan van het commissiebeleid van verzekeringsmaatschappijen.

Algemeen

 

Om te kunnen rekenen op een onpartijdige oplossing bij een schadegeval of conflict. Objectief uw belangen verdedigen met de nodige inzet en betrokkenheid, daar komt het op aan.

Lees meer op onze pagina “Waarom rechtsbijstand”.

 

De rechtsbijstandverzekeraar verbindt zich ertoe diensten te verrichten en kosten op zich te nemen, ten einde de verzekerde in staat te stellen zijn rechten te doen gelden, als eiser of als verweerder. Dat kan in een gerechtelijke procedure of los van enige procedure. De verzekeraar rechtsbijstand zal efficiënt streven naar een oplossing en zal met de tegenpartij onderhandelen om een minnelijke regeling te bewerkstelligen. Meestal vindt de verzekeraar zelf een oplossing voor u, maar soms komt er toch een rechtbank aan te pas. Dan betaalt de rechtsbijstand de kosten die hieraan verbonden zijn.

Lees meer op onze pagina “Waarom rechtsbijstand”.

 

Het antwoord is eenvoudig: nee, u bent niet verplicht een rechtsbijstandverzekering af te sluiten. Maar, hij beschermt u wel tegen dure rekeningen van een advocaat mocht u ooit eens juridische hulp nodig hebben. Uw leefwereld is complex: Iedereen in de maatschappij kan in een conflict terechtkomen en nood hebben aan juridische hulp.

 

U kunt juridische geschillen krijgen als verkeersdeelnemer en particulier, met betrekking tot uw goederen en in uw beroepsleven. Kiezen voor versnippering met beperkte dekkingen rechtsbijstand bij diverse verzekeraars is dus geen goed idee.

Wij raden aan uw rechtsbijstand in één enkele polis te verzamelen. DAS streeft er naar u de beste kwaliteitspolis aan te bieden, zonder verrassende uitsluitingen. Kwaliteit en prijs staan ook in een juiste verhouding: niet enkel de prijs telt, maar ook de gedekte waarborgen en hun precieze inhoud.

DAS heeft geen rechtstreekse banden met andere verzekeringsmaatschappijen. Hierdoor gebeurt het beheer volledig zelfstandig en autonoom. Deze autonomie en zelfstandigheid is een zeer sterke troef. Dit voordeel staat borg voor een objectieve en optimale verdediging van uw belangen en bent u beschermd tegen belangenconflicten.

 

Naast volledige onafhankelijkheid zonder risico op belangenconflicten, mag u van een specialist ervaring, professionalisme, klantgerichtheid en betrokkenheid verwachten.

Objectief uw belangen verdedigen met de nodige inzet en betrokkenheid, daar komt het op aan.

De waarborgen van gespecialiseerde polissen zijn ook ruimer en van betere kwaliteit.

 

De voornaamste kenmerken zijn:

­ Onafhankelijkheid
­ Specialist in rechtsbijstand
­ Kwaliteitspolissen
­ Geloofwaardigheid en ervaring
­ Klantgerichtheid en topservice
­ Internationale vertegenwoordiging
­ Polissen in alle rechtsdomeinen

Hiervoor bent u bij DAS, marktleider in rechtsbijstand, aan het juiste adres.

 

Dat is niet gegarandeerd. Van zodra er veel geld op het spel staat, kunnen er belangenconflicten ontstaan omdat uw rechten niet gelijklopen met de belangen van uw eigen verzekeraar (voertuig, gezin, brand, beroep, …). Er kan dus een belangenconflict ontstaan als u de dekking rechtsbijstand neemt bij dezelfde verzekeraar of groep verzekeraars die uw overige polissen beheert. Stel dat u geen correcte tussenkomst krijgt van uw eigen verzekeraar, of die verzekeraar wil de aan derden betaalde vergoedingen van u terugvorderen (bij dronkenschap, zware fout, …). Zal de afdeling rechtsbijstand van dezelfde verzekeraar een ander standpunt innemen?

Of stel dat beide partijen bij dezelfde verzekeraar klant zijn… Rechtsbijstand is een vak apart en dit vraagt een heel eigen logica. Rechtsbijstand moet aan de kant van de klant kunnen staan en in elke situatie objectief en autonoom de tegenpartij overtuigen van úw gelijk.

 

Je kunt de verzekering in de volgende gevallen opzeggen:

Je kunt de polis opzeggen op de jaarlijkse vervaldatum door ten minste 3 maanden voor de vervaldatum op te zeggen. Deze periode wordt teruggebracht tot 2 maanden vanaf de jaarlijkse vervaldatum van 01/10/2025.

Als consument kunt u vanaf 01/10/2024 en vanaf uw volgende jaarlijkse verlengingsdatum de polis ook op elk moment na het eerste verzekeringsjaar opzeggen. Deze opzegging wordt van kracht aan het einde van een periode van 2 maanden vanaf de dag die volgt op uw verzoek. Als u een verhoging van de premie en/of een wijziging van de voorwaarden niet accepteert. In overeenstemming met de Verzekeringswet en artikel 6.6.1 van onze Algemene Voorwaarden hebt u het recht om uw contract op te zeggen binnen 3 maanden na de datum van deze kennisgeving.

Vanaf de datum van elke schadeaangifte en uiterlijk 30 dagen na onze laatste handeling van beheer of betaling of weigering om een vergoeding te betalen voor een van deze schadegevallen. In dit geval wordt de annulering drie maanden na uw verzoek van kracht.

Opzegging moet altijd gebeuren per aangetekende brief, per gekwalificeerde elektronische aangetekende post, per deurwaardersexploot of door afgifte van de opzeggingsbrief tegen ontvangstbewijs. Uw makelaar kan u hierbij helpen.

 

Elke werkdag tussen 8u30 - 12u en van 14u - 16u30 (vrijdag tot 16u) op het telefoonnummer 02/645.51.11

Geschil - Aangifte - Dekking

 

Als u een juridisch geschil heeft, raden wij u aan dit zo snel mogelijk te melden aan uw verzekeringsmakelaar. Hij zal u met raad en daad kunnen bijstaan bij alle stappen die u moet ondernemen, met name wat betreft de inlichtingen en documenten die u ons zult moeten verstrekken. Vervolgens zal uw verzekeringsmakelaar aangifte doen bij DAS. U kunt ook gebruik maken van het schadeaangifteformulier. Een aangifte dient steeds schriftelijk te gebeuren, telefonische aangiftes kunnen niet, noch kunnen wij de dekking van een geschil telefonisch nagaan.

Wenst u zich rechtstreeks tot onze schadedienst te wenden kan u ons contacteren via schade@das.be. Wij verzoeken u vriendelijk steeds uw polisnummer of aangiftenummer te vermelden.

Voor meer info, bezoek onze pagina “Geschil melden”.

 

U kunt, als klant zijnde, uiteraard steeds rechtstreeks bij onze diensten terecht. Aangiftes gebeuren steeds schriftelijk en uitsluitend via email op het adres schade@das.be met vermelding van uw polisnummer, alsook een samenvatting/toelichting aangaande uw geschil, idealiter vergezeld van de nodige stukken. Indien u wenst dat uw verzekeringsmakelaar niet op de hoogte gebracht wordt van uw dossier, gelieve dit te vermelden. Let wel, wij zijn er wettelijk toe gehouden - indien uw verzekeringsmakelaar hierom verzoekt - hen te informeren over het loutere bestaan van een dossier en de uitgaven op uw polis.

 

Als u een juridisch geschil heeft, raden wij u aan dit zo snel mogelijk te melden aan uw verzekeringsmakelaar. Hij zal u met raad en daad kunnen bijstaan bij alle stappen die u moet ondernemen, met name wat betreft de inlichtingen en documenten die u ons zult moeten verstrekken. Vervolgens zal uw verzekeringsmakelaar aangifte doen bij ons.

In het algemeen moet u alle documenten met betrekking tot de vordering opsturen.

Voor een schadegeval n.a.v. een verkeersongeval betreft dit het EAF (Europees aanrijdingsformulier), het expertiseverslag of een gecijferd schadebestek, de verklaring uit het strafdossier of het pv nummer en eventuele foto's.

Voor een juridisch geschil: alle noodzakelijke of ondersteunende documenten, zoals een kopie van de offerte met verkoopsvoorwaarden, de ondertekende overeenkomst en de bijlagen, de tussen de partijen gevoerde correspondentie, een prijsopgave voor de reparatie, enz.

 

U zal een ontvangstmelding en dossierrefentie ontvangen binnen de 48 uren na de aangifte van uw schadegeval.

 

Een rechtsbijstandverzekering neem je voor juridische conflicten die in de toekomst kunnen ontstaan. Als je al een geschil hebt voordat je de polis aanvraagt of al weet dat er een conflict komt, is het dus te laat… Afhankelijk van het gekozen product bent u gedekt voor verschillende juridische gebieden. Voor sommige dekkingen loopt een wachttijd variërend van 3 tot 36 maanden. Dit betekent dat DAS tussenkomt na het aflopen van deze periode. Meer details staan in de polisvoorwaarden en in onze brochures en folders.

 

De verzekerde kan steeds zelf zijn eigen advocaat kiezen als de zaak tot een gerechtelijke, administratieve of arbitrageprocedure komt.

Het verzekeringscontract rechtsbijstand voorziet echter een maximumgrens voor de totale kosten.De niet-recupereerbare btw wordt steeds ten laste genomen door DAS. Bekijk ook ons overzicht voor de behandeling van een juridisch conflict bij DAS

 

DAS tracht altijd eerst een oplossing te onderhandelen met de tegenpartij. Dit lukt in de meeste dossiers. Als we er door de onderhandelingen niet in slagen een goede oplossing te verkrijgen en de rechtbank een oordeel moet vellen over het geschil, stellen we de advocaat aan, gekozen door de verzekerde.

Een akkoord van de beheerder van uw dossier voor het maken van externe kosten is steeds vereist, behalve bij hoogdringendheid (in een gedekt schadedossier) of indien u zelf de kosten ten laste neemt.

 

U heeft inderdaad altijd recht op een eigen advocaat. De verzekeraar rechtsbijstand vergoedt de kosten, erelonen en de procedure overeenkomstig de onderschreven polisvoorwaarden.

 

Als DAS ervan overtuigd is dat de claim onvoldoende kansen op slagen heeft, mag zij een verdere behandeling weigeren. Als de verzekerde het niet eens is met deze interpretatie beslist de eigen advocaat van de verzekerde. Bekijk ons overzicht voor de behandeling van een juridisch conflict bij DAS

 

Tegenwoordig kunt u een compensatie (rechtsplegingsvergoeding) vorderen, maar deze is meestal onvoldoende om uw eigen verdedigingskosten te dragen. Bovendien betaalt uw polis rechtsbijstand deze rechtsplegingskosten als u ondanks alles toch de procedure zou verliezen. Zonder een polis rechtsbijstand is een rechtszaak starten allesbehalve evident.

 

Indien er sprake is van een gedekt dossier, zal DAS in een eerste fase analyseren of al uw rechten ingevolge het ontslag gewaarborgd zijn. Dit houdt in dat DAS o.a. zal onderzoeken of de werkgever alle elementen van het ontslag respecteert zoals bv.

de duur van de opzegtermijn of het bedrag van de ontslagvergoeding
uw uitbetaling (inclusief dertiende maand en vertrekvakantiegeld)
de sociale documenten
...

Tevens kan DAS u advies verlenen over uw rechten in het kader van bv. outplacement, sollicitatieverlof, werkloosheidsuitkeringen, de individuele voortzetting van uw hospitalisatieverzekering, uw groepsverzekeringen enz. Wij zullen ook de motivatie van het ontslag onderzoeken en nagaan of het ontslag niet kennelijk onredelijk is of abusief…

Indien bepaalde rechten geschonden zijn, zullen wij u vooreerst hierover adviseren. Met uw goedkeuring kan DAS vervolgens de werkgever in gebreke stellen en trachten tot een oplossing te komen voor uw probleem.

Indien deze minnelijke poging geen soelaas biedt en er voldoende slaagkansen zijn, dan zal DAS de kosten van een gerechtelijke procedure (inclusief kosten en honoraria van uw advocaat naar keuze) ten laste nemen.

 

Steeds na overleg met de schadedienst van DAS

Praktisch

 

Neem contact op met uw verzekeringsmakelaar om wijzigingen aan te brengen aan uw contract. Hij/zij zal uw contract aanpassen. De contactgegevens van uw makelaar staan vermeld op uw verzekeringscertificaat en op het betalingsbericht. Via deze link kan u uw makelaar ook eenvoudig opzoeken op postcode of naam.

 

Wanneer u verhuist, moet u uw verzekeraar van uw nieuwe adres op de hoogte brengen. Neem contact op met uw verzekeringsmakelaar en communiceer hem uw nieuwe adres. Hij zal het nodige doen. De contactgegevens van uw makelaar staan vermeld op uw verzekeringscertificaat en op het betalingsbericht. Via deze link kan u uw makelaar ook eenvoudig opzoeken op postcode of naam.

 

Wij raden u aan contact op te nemen met uw verzekeringsmakelaar. Hij zal het nodige doen om het contract op te zeggen of aan te passen naar gelang de situatie. Bij overlijden van de verzekeringsnemer worden de rechten en de verplichtingen ontstaan uit het verzekeringscontract overgebracht op de medeverzekerde personen. In ieder geval kunnen zowel de medeverzekerde, nieuwe verzekeringsnemer van de polis, als wijzelf, de polis opzeggen per aangetekende brief. De verzekeringsnemer dient de polis op te zeggen binnen de drie maanden en 40 dagen na het overlijden, de maatschappij dient de polis op te zeggen binnen de drie maanden na de kennisgeving van het overlijden.

 

Het enige wat u hoeft te doen is contact opnemen met een andere makelaar naar keuze en hem vragen uw huidige polissen over te nemen. Om uw polissen door een nieuwe tussenpersoon te laten beheren, ondertekent u een document dat "kennisgeving van verandering van tussenpersoon" wordt genoemd en dat hem toestaat uw polissen te beheren. De oude tussenpersoon zal via de maatschappij op de hoogte worden gebracht en zal geen toegang meer hebben tot uw polissen. U kunt een makelaar in uw buurt vinden via deze link.

 

Ja, betalen via domiciliëring is gratis! Betaling via domiciliëring kan maandelijks, driemaandelijks, halfjaarlijks of jaarlijks. Neem contact op met uw verzekeringsmakelaar om uw betalingsmethode te wijzigen. Via deze link kan u uw makelaar eenvoudig opzoeken op postcode of naam.

 

Ja, wij bieden halfjaarlijkse of driemaandelijkse fractionering aan.

Deze wijze van betaling brengt extra kosten met zich mee:

+4% voor een halfjaarlijkse betaling + 3 EUR kosten/afgiftebewijs
+6% voor een driemaandelijkse betaling + 3 EUR kosten/afgiftebewijs

Neem contact op met uw makelaar om uw betalingsmethode te wijzigen. Via deze link kan u uw makelaar eenvoudig opzoeken op postcode of naam.

 

De gevorderde premie moet worden betaald binnen 30 dagen na de datum van ontvangst van het eerste verzoek tot betaling, om aanmaningen, extra kosten en perioden van niet-dekking te voorkomen.

 

Deze informatie is vermeld op het betalingsbericht.

Indien u niet over dit betalingsbericht beschikt, kunt u het verschuldigde saldo storten op onze bankrekening BE50 4354 1204 0118 met vermelding van uw polisnummer in de vrije mededeling.

 

Als u niet tevreden bent over de behandeling van uw geschil, kunt u beroep doen op de klachtenregeling van DAS

Juridisch advies

 

Ja, dankzij de Waarborg “Service Box” die in onze verschillende polissen is opgenomen. Onze juristen zullen uw verzoek in detail analyseren om u het juiste advies te geven om discussies of rechtszaken te vermijden.

U weet niet hoe u uw ontslag moet indienen bij uw werkgever, u wilt weten of u een haag mag planten om uw grond af te scheiden van die van uw buurman, u wilt weten of u het kot van uw zoon die in het buitenland gaat studeren mag onderverhuren, u wilt weten hoe u het best handelt om uw voertuig te koop aan te bieden op een website: op al deze en vele andere vragen krijgt u een gepersonaliseerd antwoord dankzij uw DAS polis.

Deze dienst wordt verleend in het kader van de door uw polis geboden dekking: hoe uitgebreider uw DAS polis is, des te meer advies u kunt krijgen op omvangrijke en complexe zaken.

 

Ja, dankzij de Waarborg “Service Box”- die in onze verschillende polissen is opgenomen. Onze juristen analyseren de documenten die u ons voorlegt (arbeidsovereenkomst, huurovereenkomst, algemene verkoopvoorwaarden, ...). Zij zullen de nodige wijzigingen voorstellen om uw documenten te verbeteren. Deze dienst wordt verleend in het kader van de door uw polis geboden waarborgen: hoe uitgebreider uw DAS polis is, des te meer kunt u documenten met diverse en complexe zaken laten nalezen!