Aanvullende informatie rond uw contract en uw mogelijkheden

Op deze pagina vindt u alle informatie over ons vernieuwde productgamma en de aanpassing van uw premie.

Waarom stijgt mijn premie?

De premie stijgt door verschillende factoren:

De kosten voor advocaten, gerechtskosten en expertises stijgen jaarlijks met gemiddeld 10%
Het aantal en de complexiteit van geschillen neemt toe
De inflatie heeft impact op alle vaste kosten
Een toenemende onverdraagzaamheid in de samenleving, wat vaker tot juridische conflicten leidt

Het is economisch dus niet meer haalbaar om de oude premies te handhaven. Bijvoorbeeld: een premie van 339 EUR dekt tegenwoordig slechts ongeveer 1,5 uur werk van een advocaat.

Wat zijn mijn concrete opties?

U heeft verschillende mogelijkheden:

Uw huidige contract behouden met de aangepaste premie (maandelijkse betaling via domiciliëring, zonder extra kosten, is mogelijk)
Overstappen naar één van onze nieuwe formules (DAS Classic, DAS Connect of DAS Comfort)
Uw contract opzeggen (niet aanbevolen gezien de hoge kosten bij juridische geschillen)

<br>

Kan ik een goedkopere oplossing kiezen?

Ja, zeker. Om u de beste bescherming te blijven bieden tegen een zo betaalbaar mogelijke prijs, hebben we ons aanbod vernieuwd. U kunt uw formule aanpassen om deze beter te doen aansluiten aan uw behoeften.

<br>

Wat moet ik doen om van formule te veranderen?

Neem contact op met uw verzekeringsmakelaar. Heeft u uw keuze gemaakt? Bezorg deze dan per e-mail aan uw verzekeringsmakelaar. Uw verzekeringsmakelaar zorgt voor de aanpassing van uw contract, de uitgifte van de documenten en de verdere opvolging.

<br>

Wat gebeurt er als ik niet reageer?

Zonder reactie van uw kant wordt uw huidige contract automatisch verlengd met de nieuwe, aangepaste premie.

Welke formule is het meest geschikt voor mijn situatie?

De keuze voor de meest geschikte formule vereist echter een persoonlijke behoefteanalyse die rekening houdt met uw specifieke situatie, risico's en prioriteiten.

Uw verzekeringsmakelaar is de aangewezen persoon om deze analyse met u te maken. Hij/zij kent uw dossier, kan uw huidige dekking vergelijken met de nieuwe opties en een gepersonaliseerd advies geven dat perfect aansluit bij uw behoeften. Neem dus contact op met uw verzekeringsmakelaar om uw opties te bespreken.

Behoud ik dezelfde kwaliteit van dienstverlening?

Ja, DAS blijft dezelfde kwaliteit van dienstverlening bieden met 330 medewerkers, waarvan 180 deskundige schadebeheerders en juristen met specifieke expertise.

<br>

Waarom is het belangrijk om een rechtsbijstandverzekering te behouden, en waarom bij DAS?

Een rechtsbijstand blijft essentieel omdat:

Een juridisch geschil kan op elk moment ontstaan (burenruzie, consumentengeschil, verkeersongeval...)
De kosten voor juridische bijstand kunnen snel oplopen tot duizenden euro's
Met een rechtsbijstandverzekering krijgt u professionele juridische begeleiding, van minnelijke schikking tot gerechtelijke procedure indien nodig (afhankelijk van waarborg).

Waarom DAS?

Als onafhankelijke rechtsbijstandverzekeraar vermijdt DAS belangenconflicten
180 deskundige schadebeheerders en juristen met specifieke expertise
80% van de geschillen wordt minnelijk opgelost, waardoor wij u snel verder helpen bij juridische problemen.

<br>

Waar vind ik het nieuwe productgamma?

Ontdek onze nieuwe producten

Blijft mijn BeneFisc-product bestaan?

Ja, uw BeneFisc-product blijft bestaan met dezelfde dekking, maar tegen een hogere premie om de gestegen kosten te dekken. Het fiscaal voordeel vervalt echter vanaf 01.01.2025.

<br>

Wat moet ik doen?

Wilt u uw product behouden? U dient niks te ondernemen.

De formule te kiezen die het beste bij uw situatie past
Uw contract aan te passen indien u dit wenst
Antwoord te krijgen op al uw vragen

Goed om weten

Tariefaanpassing en wijziging voorwaarden. U kunt de voorwaarden, de IDD-gedragsregels en ons privacybeleid raadplegen op https://www.das.be. In overeenstemming met de Verzekeringswet en artikel 6.6.1 van onze algemene voorwaarden hebt u het recht om uw contract op te zeggen binnen 3 maanden na de datum van deze kennisgeving.
Opzeggen moet altijd per aangetekende brief, per gekwalificeerde aangetekende elektronische post, per deurwaardersexploot of door afgifte van de opzegbrief tegen ontvangstbewijs. U kunt de polis opzeggen op de jaarlijkse vervaldatum door ten minste 3 maanden voor de vervaldatum een kennisgevingte sturen. Deze termijn wordt teruggebracht tot 2 maanden vanaf de jaarlijkse vervaldag op 01/10/2025.
In uw hoedanigheid als consument kunt u, met ingang van 01/10/2024 en vanaf uw volgende jaarlijkse vervaldag, de polis ook op elk moment na het eerste verzekeringsjaar opzeggen. Deze opzeg wordt van kracht na het verstrijken van een termijn van 2 maanden vanaf de volgende dag na uw verzoek.
De premiebetaling geldt als stilzwijgende aanvaarding van alle voorwaarden van het contract.
Gelieve deze premie binnen de 30 dagen te betalen, teneinde herinneringen, extra kosten en niet-dekking te vermijden.
De overheid zal het fiscale voordeel op het product BeneFisc met terugwerkende kracht afschaffen vanaf 01.01.2025. De premie die u in 2025 voor dit product betaalt, zal dus niet langer in mindering gebracht kunnen worden van uw belastingen in uw aangifte van 2026. Voor meer informatie: afschaffing fiscaal voordeel