Terugschakelen naar een systeem van commissies die door de verzekeringsmaatschappij worden betaald, is een manier om de administratieve last te vermijden die gepaard gaat met de betaling van belasting door een makelaar. Door de directe facturering af te schaffen en op te nemen in de verzekeringspremie in de vorm van commissie, berekent de verzekeringsmaatschappij de belasting op verzekeringsverrichtingen over de nieuwe premie (inclusief commissie).
Hier is een eenvoudig voorbeeld: Ik ontvang momenteel 10 euro per jaar aan directe facturering van de klant voor een niet-voertuig RB-polis van 100 euro met 0% commissie. De klant betaalt een bruto premie (inclusief belasting) van 109,25 euro (het belastingtarief is 9,25%).Ik schakel terug naar het "commissie" systeem door het commissiepercentage op het contract te wijzigen naar 10%. Ik ontvang dus dezelfde vergoeding (10%x100 euro = 10 euro) van de maatschappij. De klant betaalt een brutopremie na belasting van 110 x (1+9,25%) = 120,175 euro, d.w.z. een verhoging van 10 euro + belasting op verzekeringsverrichtingen over deze 10 euro, d.w.z. een verhoging van 10,925 euro.
Als de makelaar zijn directe facturering handhaaft, moet hij 0,925 euro belasting betalen aan de administratie en dit doorgeven aan zijn klant door zijn directe facturering te verhogen tot 10,925 euro. Hij zal echter de administratieve kosten moeten dragen voor het beheer van de belasting op verzekeringsverrichtingen (terwijl de maatschappij dit sowieso moet doen via haar beheersysteem). Het kan dus aaangewezen zijn om een iets hoger bedrag (11 euro) in rekening te brengen om deze extra administratieve kosten te dekken. Een kanttekening: we mogen niet vergeten dat eigen facturering ook administratieve kosten met zich meebrengt met betrekking tot de inning. We willen graag van deze gelegenheid gebruik maken om uw aandacht te vestigen op de wetswijzigingen die in 2023 hebben plaatsgevonden met betrekking tot de minnelijke invordering van schulden voor consumenten, waardoor de criteria voor een dergelijke invordering zijn aangescherpt.
Het is belangrijk dat elke makelaar een individuele analyse uitvoert, waarbij de extra administratieve kosten worden afgewogen tegen de winst aan onafhankelijkheid die een commissievrij model biedt. Deze onafhankelijkheid vertaalt zich met name in de mogelijkheid om hun eigen tarieven voor klanten gemakkelijker aan te passen (en dus niet afhankelijk te zijn van veranderingen in de prijs van verzekeringspremies) en niet onder druk te staan van het commissiebeleid van verzekeringsmaatschappijen.