Onaangename verrassingen na de aankoop van een voertuig... Wat zijn mijn rechten?
Onaangename verrassingen na de aankoop van een voertuig... Wat zijn mijn rechten?

Na de aankoop van een voertuig, nieuw of tweedehands, kunnen consumenten in verschillende situaties terechtkomen. De reikwijdte van de garantie waarop de koper aanspraak kan maken, verschilt immers naargelang het voertuig van een particulier of van een professionele verkoper werd gekocht.
Bij aankoop bij een professionele verkoper belooft de wettelijke garantie voor consumenten de levering van een goed dat in overeenstemming is met de overeenkomst gedurende de eerste twee jaar na de aankoop: het goed moet beantwoorden aan de door de verkoper gegeven beschrijving ervan en de verwachte eigenschappen bezitten. Voor de aankoop van een tweedehandsvoertuig is deze garantie over het algemeen contractueel beperkt tot één jaar. Bij aankoop bij een particulier heeft de koper deze garantie echter niet.
Na deze periode gaat de garantie tegen ‘verborgen gebreken’ in, ook in geval van een aankoop tussen particulieren. Deze garantie kan worden ingeroepen als het goed wordt aangetast door een gebrek dat het ongeschikt maakt voor het gebruik waartoe het bestemd was of dit gebruik vermindert. Dit gebrek moet niettemin voldoende ernstig zijn (de koper zou dit goed niet of tegen een lagere prijs hebben gekocht) en mag niet zichtbaar zijn.
Er moet worden opgemerkt dat de begrippen ‘professionele verkoper’ en ‘consument’ voor de toepassing van wettelijke garanties onderwerp van discussie kunnen zijn. Voorbeeld 1: een particulier die regelmatig voertuigen verkoopt, kan in bepaalde gevallen door de rechtbank als een professionele verkoper worden beschouwd. Voorbeeld 2: een professionele verkoper die een voertuig koopt voor gemengd gebruik (beroep en privé) kan, in bepaalde gevallen, door de rechtbank als consument worden beschouwd.
De termijnen voor het instellen van een vordering tegen de verkoper verschillen naargelang van de toegepaste garantie en kunnen soms erg kort zijn. Aarzel dus niet om uw schade snel te melden in het kader van uw polis All Risk Voertuig.
Ten slotte is het natuurlijk mogelijk om een aanvullende garantie af te sluiten. Het is dus raadzaam om, vooraleer u zich op de wettelijke garanties beroept, de contractueel overeengekomen garanties te controleren, aangezien deze garantievoorwaarden gunstiger kunnen zijn.
In ieder geval legt de wetgeving aan de verkoper een echte garantieverplichting op, en de contractuele clausules of de overeenkomsten die zijn gesloten voordat het gebrek aan overeenstemming door de consument onder de aandacht van de verkoper werd gebracht en die, direct of indirect, de aan de consument toegekende rechten terzijde schuiven of beperken, kunnen niet worden toegepast (!).
<br>
Ja, maar...
De verkoopovereenkomst bevat een clausule ‘verkoop voertuig voor onderdelen’.
Deze clausule is toegelaten en sluit de toepassing van garanties uit. De werkelijkheid van deze ‘verkoop voor onderdelen’ kan echter worden betwist, bijvoorbeeld als de overeengekomen prijs die van een voertuig in rijklare toestand is.
<br>
De overeenkomst bevat een clausule ‘verkoop van het voertuig in de staat die is gekend door de koper’.
Deze clausule ontheft de verkoper niet van zijn garantieverplichting. Volgens de meeste rechterlijke uitspraken wordt een verborgen gebrek niet ‘zichtbaar’ door de simpele verklaring dat men de staat van het goed kent.
<br>
Hoe zit het met het keuringsbewijs?
Het keuringsbewijs van het voertuig, dat geen melding maakt van een verborgen gebrek, ontslaat de professionele verkoper niet van zijn verplichting om een voertuig zonder gebreken te verkopen.
<br>
Pas op voor de niet-ontvankelijkheid van de garantie (!)
Bepaalde aannames staan de toepassing van de garantie in de weg:
- de verbouwing of herstelling van het voertuig (behalve uiteraard met akkoord van de verkoper of de rechter);
- de kennis van het bestaan van het gebrek (vermelding op de factuur, in de uitgewisselde e-mails enz.);
- het niet-handelen binnen de vastgestelde termijnen;
- het verlies van het voertuig (tenzij de koper kan bewijzen dat het voertuig verloren is gegaan door het gebrek dat het vertoonde).
Aarzel niet om uw voertuig voor de aankoop door een expert te laten onderzoeken: dit is mogelijk met uw Voertuig All Risk-dekking.
<br>
En als...
ik, zonder het te weten, een gestolen voertuig heb gekocht?
Bij de aankoop van een voertuig dat gestolen blijkt te zijn, kan de koper in een zeer netelige situatie terechtkomen, waarbij (onder bepaalde voorwaarden) de eigenaar het voertuig kan opeisen terwijl u de lening blijft afbetalen.
We raden u aan bijzonder waakzaam te zijn met de officiële documenten die tijdens de aankoop worden overlegd. U kunt de geldigheid van een inschrijvingsbewijs eenvoudig contoleren via de officiële website, die u informeert of het voertuig als gestolen is opgegeven.
<br>
ik twijfel over de kilometerstand van het voertuig?
Via de website car-pass.be kunt u de authenticiteit van de Car-Pass controleren. Als deze laatste onjuiste informatie vermeldt, kan de verkoop ongedaan worden gemaakt.
<br>
ik een bestelbon heb ondertekend, maar het geld niet heb?
Als de bestelbon bij de dealer/garage is ondertekend, is in dit geval geen herroepingstermijn van toepassing. Een mogelijke optie: die waarbij de verkoper ook de rol van kredietgever of kredietbemiddelaar op zich neemt. Het Wetboek van Economisch Recht maakt van de sluiting van de kredietovereenkomst immers een opschortende voorwaarde van de overeenkomst voor de aankoop van het goed. Geen enkele verbintenis kan geldig worden aangegaan door de consument zolang die de kredietovereenkomst niet ondertekend heeft. Zo biedt de wetgever indirect een nooduitgang voor de consument. Clausules die bepalen dat de verkoop in contanten moet worden gesloten als het krediet wordt geweigerd, zijn verboden. Ten slotte mag de verkoper voor het sluiten van de kredietovereenkomst geen voorschot vragen.



