Top     Home


Nu de GSM overal aanwezig is, willen we ons buigen over het gebruik ervan aan het stuur….

Iedereen weet dat het verboden is om te telefoneren met het apparaat in de hand, maar wat met andere toepassingen? Mag je de smartphone gebruiken om de toestand van de weg te checken, het apparaat gebruiken als je geparkeerd staat of stilstaat voor een rood licht?


Deze vragen zijn niet zo eenvoudig te beantwoorden. Er zijn al heel wat “pennen” in beweging gebracht...

De kern van de discussie ligt in at. 8.4. van de verkeerscode: Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag de bestuurder geen gebruik maken van een draagbare telefoon die hij in de hand houdt.

Het verbod gaat over het ‘gebruik maken’ van de draagbare telefoon. Dit is meer dan alleen maar bellen, ook een sms sturen, een app gebruiken enz., zijn verboden.

In een principe arrest van 5 april 2005, definieert ons Hof van Cassatie de term ‘stilstaan’ en ‘parkeren’ door te verwijzen naar andere bepalingen van de wegcode:

- Een voertuig staat stil als het voertuig niet beweegt gedurende de tijd nodig om te laden of te lossen of om in of uit te stappen.

- Een voertuig is geparkeerd als het langer stilstaat dan de tijd nodig om te laden of te lossen of om in of uit te stappen.

De GSM gebruiken als je geparkeerd staat is dus normaal gezien niet strafbaar. Wellicht is het raadzaam het contact te verbreken om te voorkomen dat een politieagent een p.v. opmaakt in de mening dat het voertuig niet officieel geparkeerd staat. Indien dit toch gebeurt, moet de rechtbank beslissen.

Het is echter strafbaar om de smartphone te gebruiken voor een rood licht of in een file. Eveneens strafbaar is het versturen van een sms als een handenvrije kit geïnstalleerd is of zelfs het gebruik van de toetsen (tenzij zoals gezegd het voertuig stil – of geparkeerd staat).

De sanctie? Een boete van 116 EUR of als het Parket besluit te vervolgen een boete tussen de 160 EUR en 2000 EUR.


Goed om te weten

Een automobilist gebruikt dus best zijn GSM niet als hij of zij rijdt. Het risico op een ongeval is een stuk kleiner.

Als hij toch de GSM wenst te gebruiken dan is de kostprijs van een handenvrije kit snel terug gewonnen als hij hierdoor een boete of een strafrechtelijke vervolging voorkomt.


Zie ook
www.beloofd.be


Denis HONORÉ

Verantwoordelijke

D.A.S. Legal Advisors



© D.A.S. Journaal, november 2017

D.A.S. Legal Advisors geven raad: Ik heb beloofd niet te gsm'en als ik rij. 01/2018